misschien wel leuk vanaf de andere kant belicht. Deze maand staan in
J/M 4-12 Vakblad voor ouders tips voor ouders voor het tienminuten gesprek (blz. 51 en verder)
Best interessant en er zitten wat overlappingen tussen (vanuit het oogpunt van de leerkracht bekeken). In het roze mijn opmerkingen
Ik zal ze even overtypen (excuses voor evt. typefouten)
1. bereid het gesprek goed voor Om te voorkomen dat het gesprek een monoloog van de leerkracht wordt, is het zinnen om goed na te denken over het doel van het gesprek. Zoek naar objectieve criteria om uw zaak te onderbouwen. Weet waar het overgaat.
Zo kunnen ouders de kennisachterstand opheffen die ze nu eenmaal hebben t.o.v. de leerkracht
2. trek op tijd aan de belWacht niet tot het tienminutengesprek als u echt met iets zit. Kaart het probleem niet terloops aan, maar maak een afspraak en bespreek het op de juiste plaats, op de juiste toon en met de juiste persoon. (Roep dus niet de juf vlak voor de les op het matje)
Dat is goed !
3. bespreek ook positieve zakenDreigt het gesprek de kant op te gaan van kommer en kwel verhalen? Vraag dan expliciet wat er wél goed gaat.
4. vraag niet alleen naar de cognitieve ontwikkelingHet is ook belangrijk om te weten hoe het kind zich gedraagt t.o.v. andere kinderen. Voelt hij zich op zijn gemakt? Hoe ligt hij in de groep? HOe is het contact met de leerkracht?
Dit vind ik altijd de moeilijkste vragen om te beantwoorden
5. gooi geen olie op het vuur Met de volgende 3 gesprekstechnieken kunt u van uw kant voorkomen dat het gesprek uit de hand loopt:
- ga uit van een ik-boodschap (ik maak me zorgen omdat...)
- maak van een verwijt een verzoek (Ik zou graag willen dat ...meer begeleiding krijgt)
- scheidt feiten en emoties
6. erkennen in plaats van negeren of verwerpen De eerste manier is de meest effectieve. Ook al bent u het volstrekt niet eens, toch is het zinvol te laten merken dat u zich in kunt denken dat en waarom de leerkracht die kritsiche opermking over uw kunt maakt: "ik begrijp dat u dat vervelend vindt, maar wij denken dat..." Verwerpen of negeren heeft meestal een averechts effect.
7. maak een vervolgafspraakAls er meer aan de hand is, is het handig om een vervolgafspraak te maken. Bedenk of het zinvol is daar een derde partij bij te betrekken, zoals een RT-er, schoolleding of IB-er.
8. zoek samen naar oplossingenSchool en ouders zijn partners in de opvoeding. Samenwerking en afstemming tussen die twee komen het kind te goede.
9. maak een verslag Lang niet alle schoelne maken een verslagje van het gesprek. Het is belangrijk dat afspraken/belangrijkte punten van beie kant worden genoteerd. Zet u zelf het e.e.a. op papier laat het dan ter goedkeuring lezen aan de leerkracht en geef hem/haar een kopie.
10. bewaak gemaakt afspraken Afsrpaken worden neit altlijd nagekomen. Vaak is dat geen kwade opzet, maar verwatert het in de waan van de dag. Houdt zelf in de gaten hoe het loopt en herinner de leerkracht er desnoods aan. Wacht daarmee niet tot de volgende ouderavond. Een telefoontje is vaak al voldoende.
Dat vind ik jammer dat dit er staat...thuis gebeld worden door ouders vind Ãk niet prettig.
Voor het hele artikel kijk even in de J / M blz. 51-53