Beeldende vakken en meervoudige intelligentie

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Beeldende vakken en meervoudige intelligentie

Berichtdoor Sebastiaan op 17 feb 2009, 15:10

Hoi iedereen,

Voor beeldend moet ik voor dit semester twee beeldende opdrachten koppelen aan meervoudige intelligentie. Daarbij is het de bedoeling dat ik één opdracht uitvoer waarbij kinderen die sterk zijn in beeldende vakken (lijkt me dus met name visueel/ruimtelijk sterk) zich - door gebruik te maken van die intelligentie - ontwikkelen op een ander vlak zoals verbaal/linguïstisch of logisch/mathematisch.
De andere opdracht is precies het tegenovergestelde: ik moet een opdracht bedenken waarbij een kind die sterk is in een ander vlak door die intelligentie te gebruiken zijn beeldende kunsten kan ontwikkelen.

Daarbij heb ik de pech dat ik deeltijder ben en wij als klas als eerste onder de nieuwe principes leskrijgen. Oftewel: de docenten zijn er zelden en als ze er zijn kunnen ze me ook niet verder helpen, omdat ze zelf ook niet precies weten hoe de vork in de steel zit... het enige voorbeeld wat in de lessen werd gegeven is het uitbeelden van spreekwoorden met klei. Een appel naast een boom kleien en raden naar het spreekwoord, dus...

Ik ben driftig op zoek naar lesideeën die me op weg kunnen helpen, aangezien ik geen zin heb om ook spreekwoorden te gaan kleien. Dat doet iedereen uit de klas al, bij gebrek aan betere ideeën...

Ik hoop dat iemand hier me op weg kan helpen!
To teach is to learn twice. ~Joseph Joubert
Avatar gebruiker
Sebastiaan
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 16 jan 2006, 15:59
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beeldende vakken en meervoudige intelligentie

Berichtdoor miekiemousie op 17 feb 2009, 15:56

Er kan zoveel!

Een 'kubus' (o.i.d.) bouwen, (combinatie met logisch/mathematisch)

Bladeren van bomen natekenen (combinatie met natuur)

Samen een groot schilderij maken (interpersoonlijk, heel goed voor kinderen die het geweldig vinden om te knutselen, maar het moeilijk vinden om iets samen te doen/afspraken te maken.)

Tekenen van spreekwoorden of moeilijke woorden

Bij moeilijke woorden een tekening maken

En nog veel meer. Ik merk dat je niet te moeilijk moet nadenken. Kies iets dat je de kinderen wilt leren en bijna altijd kan je er wel wat bij verzinnen. Doen wij ook bij onze blokperiode!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Beeldende vakken en meervoudige intelligentie

Berichtdoor Joke op 17 feb 2009, 22:36

Bijna alles kan:
Verbaallinguistisch: Deze kinderen hebben het voordeel de gesprokentaal goed te begrijpen. Ik zie hier als opdracht bv. het geven van een niet bestaand woord: Teken een waggelmannetje (al is dit niet echt onbekend) of tekenen bij een gedicht.

Muzisch: Tekenen of schilderen terwijl je naar muziek luistert.
Idem, maar tekenen of schilderen 'wat je hoort' (Peter en de wolf was hiervoor een geijkte cd).

Verbaal en interpersoonlijk: Iemand een tekening laten beschrijven terwijl de ander hem moet tekenen/schilderen.
Visueel/ruimtelijk/interpersoonlijk Idem, maar een echt voorwerp beschrijven en uitbeelden op het platte vlak
Idem, maar nu andersom een (geschilderd) voorwerp beschrijven maar uitvoeren met een ruimtelijk materiaal, bv. klei.

logisch/mathematisch: iets opbouwen of tekenen van wiskundige vormen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Beeldende vakken en meervoudige intelligentie

Berichtdoor Sebastiaan op 18 feb 2009, 18:33

Ah, merci!

Het probleem is dat de uitleg die wij kregen niet gepaard ging met concrete voorbeelden - afgezien van de spreekwoorden kleien, dan. En wat dat betreft lijkt het soms of wij pabostudenten het formeel operationele stadium toch niet geheel hebben bereikt. ;)

Maar hier kan ik wel wat mee. Met zulke voorbeelden lijkt het ineens allemaal een stuk simpeler...

Enfin, hartstikke bedankt. Ik ga er maar eens mee aan de slag!
To teach is to learn twice. ~Joseph Joubert
Avatar gebruiker
Sebastiaan
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 16 jan 2006, 15:59
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron