Concrete materialen kunnen ook draden wol, papierstroken, armen en voeten en het lichaam zijn om er dan uiteindelijk achter te komen dat een vaste maat (meetlint e.d.) toch wel handiger is, omdat het altijd dezelfde maat is
. Misschien kun je gebruik maken van het digitale prentenboek 'Wie is de grootste'?'
http://www.zwijsenouders.nl/Artikel/Dig ... ootste.htmIk heb zelf gewerkt met het (oude) Schatkistverhaal 'de verdrietige koning'. Dat was ook een heel goede insteek. Daarin kwamen al die abstracte rekenbegrippen (rangtelwoorden, grootste, kleinste, groter dan, kleiner dan etc. meteen ook aan de orde. Ik ben alleen bang dat dat (grote) voorleesboek niet meer op je stageschool aanwezig zal zijn, de methode is intussen vernieuwd. Bovendien zie ik dat het voor groep 1 is, dat is misschien nog iets te hoog gegrepen.)
Kijk hier eens:
viewtopic.php?f=6&t=15922&hilit=koning+bouwen , maar dat is dus meer voor de oudste kleuters.