Ik ga aan het eind van dit schooljaar mijn themaproef doen met het thema kabouters. (Ik ben dus PABO student)
Voor 1 dag moet ik via verhalend ontwerpen een super leuke dag voor de kleuters in elkaar zetten. Alles mag en ik ben al een klein stukje opweg om de dag in te vullen.
Het idee is dat ik in de klas een echt kabouterhuisje heb staan met een slot erop. Er hangt een brief aan het huisje van de vriendelijke reus. De vriendelijke reus plaagt de kabouters wel eens en nu heeft hij de sleutel van het huisje verstopt. De kleuters moeten deze gaan zoeken. Alleen als je een echte kleuterkabouter bent mag je door het kabouterbos heen om de sleutel te zoeken.
Ik heb ongeveer 3 episodes nodig:
1: Probleemstelling en oplossing vinden. Je moet als echte kabouter door het bos, dus we moeten ons als kabouters gaan verkleden. In circuitvorm de volgende activiteiten doen: Baard van watten maken, een kaboutershirt versieren en aandoen (meegenomen van thuis), een kaboutermuts maken, een kabouterriem maken.
2: via een plattegrond in groepjes in de school de sleutel gaan zoeken.
3: elk groepje heeft een sleutel gevonden maar welke past nu op het huisje? Hoe komen we er nu achter welke sleutel er op het slot past. Weer een brief van de vriendelijke reus: Dit kan alleen via een liedje of een dansje. We moeten een liedje of een dansje verzinnen om de sleutel te laten passen.
Nu is mijn vraag aan jullie of jullie mee kunnen denken om deze dag een beetje bij te spijkeren.
Hoe kan ik de kinderen laten denken dat ze door een bos lopen, terwijl ze door de gangen van de school moeten lopen?
Wat zouden jullie voor tips hebben om aan het einde van de dag de passende sleutel te zoeken? Wat voor liedje of dansje?
Is dit zowieso een pakkende dag voor de kleuters?
Elke tip is welkom, want je merkt bij het maken van deze dag dat dit echt nog niet zo makkelijk is als het lijkt!
Krizzie