Bij ons op school wordt er veel aandacht besteed aan het creeëren van een positief sociaal klimaat.
Het is dan ook de bedoeling dat er ook in de klassen verschillende dingen worden uitgevoerd die hiermee te maken hebben. Zo hebben wij schoolbreed afgesproken elke leerling 's ochtends bij de deur te begroeten d.m.v. het geven van een hand. Ook is bij ons de afspraak dat we aan het begin van het schooljaar groepsregels met de leerlingen maken en deze ophangen op een goed zichtbare plek.
Daarnaast wordt in het sociaal veiligheidsplan beschreven dat de leerkracht de mogelijkheid geeft tot het geven van complimenten. Dit geldt voor de leerkracht zelf,
als ook voor de leerlingen onderling. Hiervoor kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van een complimentenbord.
Afgelopen schooljaar heb ik gewerkt met een complimentenbord maar aankomend schooljaar wil ik voor mijn groep 3 graag wat anders.Ik zat zelf te denken aan het zonnetje van de week. Hierbij denk ik aan de volgende invulling:
- per week is er één leerling het zonnetje van de week. Deze leerling kiest de leerkracht zelf uit. (alle leerlingen komen per schooljaar even vaak aan de beurt)
- het zonnetje van de week staat de hele week met zijn/ haar naam op het bord
- op een vast moment in de schoolweek wordt het zonnetje van de week besproken. Andere kinderen dragen complimenten aan, vertellen wat zij fijn vinden over het zonnetje van de week etc. De leerkracht noteert dit op een apart blad (grote zon, in de 'stralen' de reacties die de kinderen geven) Zo heeft elke leerling een eigen 'zonnetje van de week' blad aan het einde van het schooljaar.
- verder wil ik elk zonnetje van de week een knuffelkaartje (zie: http://www.symbolic-books.be/index.php? ... ts_id=2485) laten trekken en hier het verwerkingsblad bij laten maken.
Ik twijfel nog of ik met dit idee aan de slag ga. Ik weet dat het zonnetje van de week vaak in groep 1/ 2 gebruikt wordt, vinden jullie het ook voor groep 3 nog geschikt? (zover ik weet wordt er bij ons op school in de kleutergroepen niet met het zonnetje van de week gewerkt...)
Wie heeft er nog tips/ aanvullende ideeën over hoe ik het geven van complimenten kan inzetten in de klas? Wie werkt er met een andere manier dan het complimentenbord/ zonnetje van de week? Alles is welkom!
Groetjes, Mariëlle