Ik moet op mijn stageschool een hoek gaan inrichten en daar leeractiviteiten aan koppelen bij groep 1/2.
Maar op mijn stageschool werken ze al ontzettend veel met thema's. Maandag beginnen ze met het thema 'Jungle'.
Ze pakken dat erg groot aan. Alle groepen 1/2 doen mee en ook de hal tussen de groepen wordt helemaal als jungle aangekleed.
Uiteraard zullen ook veel activiteiten in een jungle jasje gegoten worden. De juf van mijn klas gaat de huishoek ombouwen tot junglehutje.
Maar, ik moet dus ook nog een hoek inrichten met een thema. Als die kleuters volop in het jungle gebeuren zitten, zou het misschien wel een beetje raar zijn om er een compleet ander thema (zoals bakker of tandarts ofzo) bij te halen. Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een thema of sub-thema dat er een beetje bij past. Maar dat blijkt nog niet zo makkelijk!
Bij mij op school hebben meer studenten dit probleem en hebben we er al over gesproken.
Bij het thema 'bloeien en groeien' zou je een bloemenwinkel kunnen doen als hoek, bij het thema 'bouwen' had iemand ooit een architectenbureau (ja echt!) gemaakt als hoek (en alle kinderen konden het woord aan het einde foutloos uitspreken ). Maar ja, wat doe je dan bij jungle? Daar heb je geen winkels of huizen of ander soortige locaties.
Ze moeten er in ieder geval een rollenspel kunnen spelen (zoals in een winkel dingen kopen, betalen, geld terug geven, vragen waar iets ligt enz.) en ik moet er leeractiviteiten aan kunnen koppelen van verschillende vakken zoals taal, rekenen enz.
Iemand ideeën?