Beste leerkracht(sorry, niet voor PABO-studenten). Mijn naam is Gerwin Bos en zit in het laatste jaar van de PABO. Mijn afstudeeronderzoek gaat over de canon van Nederland en het tien tijdvakken model, allebei ontworpen ten behoeve van het geschiedenisonderwijs. Ik wil onderzoeken hoe de canon ontvangen wordt door uitgevers, leidinggevenden en leerkrachten in het basisonderwijs. Je mag mij ook de antwoorden mailen: gerwinbos@yahoo.com. Alvast bedankt!
EnquĂȘte leerkracht: Knalt de canon?
Algemeen
1. Bent u gemotiveerd om het vak geschiedenis te onderwijzen?
Nee, helemaal niet 1 2 3 4 5 Ja, heel erg
2. Op welke manier geeft u geschiedenis? (Denkt u aan didactiek en materialen)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Het tien tijdvakken model
3. Weet u wat het tien tijdvakken model van geschiedenis is?
Ja Nee
4. Werkt u actief met het tien tijdvakken model?
Nee, ik werk er niet mee 1 2 3 4 5 Ja, heel actief
Zo ja, hoe werkt u in de praktijk met het tien tijdvakken model?
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
5. Vindt u dat het tien tijdvakken model het geschiedenisonderwijs(in uw klas) verbetert of verbeterd heeft?
Nee, helemaal niet 1 2 3 4 5 Ja heel erg
6. Wat vindt u het belangrijkste doel van geschiedenisonderwijs?
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
De canon van Nederland
7. Weet u wat de canon van Nederland is?
Ja Nee
8. Denkt u dat de canon van Nederland het geschiedenisonderwijs in uw klas zal/zou verbeteren?
Nee, helemaal niet 1 2 3 4 5 Ja heel erg
9. Werkt u actief of wilt u actief gaan werken met de canon van Nederland?
Nee, dat doe ik niet 1 2 3 4 5 Ja, heel actief
10. Denkt u dat de canon op een constructieve en actieve manier gebruikt zal gaan worden in uw school?
Nee, niet actief 1 2 3 4 5 Ja, heel actief
Vriendelijk bedankt voor het invullen van deze enquĂȘte!
Gerwin Bos
----------------------------------
EnquĂȘte leidinggevende: Knalt de canon?
Algemeen
1. Als u naar het totaalplaatje van het onderwijs op uw school kijkt. In hoeverre vindt u het belangrijk dat er goed geschiedenisonderwijs op uw school gegeven wordt?
Nee, helemaal niet 1 2 3 4 5 Ja, heel erg
2. Bent u tevreden over de manier waarop het vak geschiedenis op uw school wordt onderwezen?
Nee, helemaal niet 1 2 3 4 5 Ja, heel erg
Het tien tijdvakken model
3. Weet u wat het tien tijdvakken model van geschiedenis is?
Ja Nee
4. Wordt er op uw school actief met het tien tijdvakken model gewerkt?
Nee, wij werken er niet mee 1 2 3 4 5 Ja, heel actief
5. Vindt u dat het tien tijdvakken model het geschiedenisonderwijs(in uw school) verbetert of verbeterd heeft?
Nee, helemaal niet 1 2 3 4 5 Ja heel erg
6. Wat vindt u het belangrijkste doel van geschiedenisonderwijs?
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
De canon van Nederland
7. Weet u wat de canon van Nederland is?
Ja Nee
8. Denkt u dat de canon van Nederland het geschiedenisonderwijs op uw school zal verbeteren?
Nee, helemaal niet 1 2 3 4 5 Ja heel erg
9. Denkt u dat de canon op een constructieve en actieve manier gebruikt zal gaan worden in uw school?
Nee, niet actief 1 2 3 4 5 Ja, heel actief
Vriendelijk bedankt voor het invullen van deze enquĂȘte!
Gerwin Bos