door moimoi op 22 feb 2011, 21:55
Heb in alle rust nog een keer al je reacties en verhalen gelezen Moon. Ik begrijp je frustratie, je woede, je verdriet! Onverwerkt verdriet-heb je daar hulp voor? Ik kan me voorstellen dat het fijn voor jou zou zijn om er over te praten. Het is heel ingrijpend geweest voor jou, voor je kindje, voor je gezin. Dus, ik snap misschien ook wel enigszins je reacties, alhoewel wij met z'n allen niets kunnen doen aan jouw nare ervaring. Iedereen op t paboforum bezoekt t forum om hieruit te leren, elkaar tips te geven, naar elkaar te luisteren, elkaar te respecteren. Ik ben dan ook een groot paboforumfan!
Ik denk, dat je niet moet vergeten, dat leerkrachten een "plafond" hebben. De pabo is hbo-denkniveau.
Een hoogbegaafde heeft een nog hoger denkniveau. Tenminste-dat is mijn ervaring met hoogbegaafden. Vooral met rekenen (terwijl ik keurig wiskunde in mijn pakket op t vwo had) kon ik niet altijd antwoord geven op de vragen van mijn hoogbegaafde leerling.
Verder is een klas een vergaarbak (zeker straks met dat passend onderwijs) van heel veel verschillende kinderen en verschillende problemen. Daarbij komt dat inspectie jarenlang alleen maar wilde zien wat je als school en als leerkracht bereikte met de zwakke kinderen. Als je die maar goed bediende, dan ging t goed met je school. De goede kinderen behielden hun citoscore wel, huppelden wel mee. Nu, eindelijk begint de inspectie zich ook te richten op de goede kinderen.
Het is jammer dat de scholen waarmee jij ervaring had alleen t gedrag signaleerde en niet dat wat er achter zat. Maar, ik weet wel dat gedragsproblemen in een klas een heel groot probleem is voor leerkrachten! Gedragsproblemen vreten energie en kan een leerkracht tot wanhoop drijven!
Ik heb mijn leerpunten gehaald uit jouw verhaal.
Ik hoop dat t zo goed blijft gaan met je zoontje!
Eigenlijk verdient een hoogbegaafd leerling een hoogbegaafde leerkracht.. Jarenlang ging al de rijd, t geld, de aandacht naar de kinderen onderin-maar kinderen helemaal bovenin zijn ook kinderen die speciale zorg nodig hebben... Ik ben blij met de leonardoscholen. Op onze middelbare school-een stad-zit een jongetje van 10 al in 2 gymnasium. En dat is ook niet wat we willen..
Wij hebben net een hoogbegaafd asielzoekers meisje op school gekregen. Ik kan je wel vertellen-het is niet gemakkelijk als school! Vooral niet als het iq en t sociaal emotionele mijlenver uit elkaar ligt. De stof uit de klas is klaar en dan? Versneld doorgaan terwijl je soc. emotioneel ongelukkig wordt in de nieuwe klas?
Wij hebben jarenlang geïnvesteerd in NT2 materiaal, dus het is nu brainstormen en materialen lenen... Of een leonardoschool..
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)