Voor mijn minor ben ik bezig met een onderwijsontwerp.
Ik ga opdrachtkaarten ontwikkelen voor de meerbegaafde leerlingen (IQ 115-130).
Ik richt mij voornamelijk op groep 4 (middenbouw).
De opdrachtkaarten moeten aan een aantal criteria voldoen, ik heb er al een aantal:
De school is een kunstmagneetschool, de opdrachtkaarten moeten daarop aansluiten
Er moet gebruik gemaakt worden van de ICT mogelijkheden (die worden op dit moment nog onderbenud)
Er moet rekening gehouden worden met de meervoudige intelligentie
De leerlingen moeten er geheel zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Ze moeten zowel alleen als samen kunnen werken aan de opdrachten.
De opdrachten moeten uitgebreid zijn, ze moeten het dus niet zomaar in een uurtje af kunnen hebben (anders kan ik eindeloos kaarten gaan maken en is naar mijn idee het effect minimaal)
Wat is nog meer belangrijk?
Daarnaast ga ik de meerbaafde ll in de groepen 4 interviewen waar zij behoefte aan hebben, om zo tot meer criteria te komen. Ik heb al wat vragen bedacht, wat is belangrijk om te vragen, wat mag ik niet vergeten?
En hoe weet ik wie meerbegaafd is? Natuurlijk weet ik dat zelf wel een beetje en kan ik ook zien in het leerlingvolgsysteem wie er A+ scoort en hoeveel maanden de ll voorlopen, maar waar trek ik de grens? Ik moet dit verantwoorden, waar kan ik dit in de literatuur (of elders) vinden?
Alvast bedankt!