Je zegt dat het meisje erg langzaam is en zich vreemd gedraagt. De rest van de klas stoort zich hieraan omdat zij op haar moeten wachten. Het eerste wat in mijn opkomt is: Heeft het meisje zelf last van de rest van groep (commentaar e.d.)
jij hebt gepraat met kinderen in kleine groepjes. Tenminste dit haal ik uit jouw verhaal. Heeft het meisje zelf al eens het woord gehad? Dit is uiteraard een grote stap maar doe het in een klein groepje en laat haar aan het woord. Jij steunt haar in dit gesprek en leidt het in goede banen.
Misschien een praktische tip: Geef haar een maatje in de klas. Maatjes helpen elkaar met alles. Dus help elkaar met opruimen, maatjes komen voor elkaar op etc. Doe dit maatjesysteem dan wel voor de groep. Anders heeft zij een uitzonderingspositie. Iets wat je net niet wil.
Over de beide jongens:
Als kinderen zich lacherig gedragen is dit onzekerheid. Ik merk dat als ik leerlingen klassikaal aanspreek (met gedragsproblematiek) dat zij zich dan geen houding weten te geven. In de eindklas komen de leerlingen op een leeftijd dat zij zich dan schamen. Gemakkelijk om te zeggen dat zij zich dan niet zo moeten gedragen, maar dit werkt nu eenmaal niet zo.Doen de jongens dit samen? Of is het individueel?
Als ik een leerling heb die zich niet weet te gedragen in groepsverband, zeg ik dat zijn gedrag niet eerlijk is tegenover de rest van de groep. De groep heeft last van hen en dit is niet eerlijk (inspelen op het geweten, werkt goed op deze leeftijd). Zeg dat jij het niet accepteert dat de jongens de rest stoort. Haal ze dan uit de groep. Als de rest van de klas dan weer aan het werk is, ga dan naar de jongens toe. Toon begrip voor hun gedrag (vaak kunnen ze er niets aan doen dat zij zich niet kunnen concentreren en hierdoor gaan klieren; oorzaak-gevolg) maar zeg er duidelijk bij dat jij ook opkomt voor andere kinderen. De andere kinderen kunnen zo niet werken en dit is niet eerlijk. Maak dan afspraken met ze. Misschien kunnen zij zelf een afspraak bedenken en een gevolg wat hieraan vast zit? In de klas hoef je hen alleen maar te herinneren aan de afspraken. Op deze manier voelen zij de groepsdruk niet (vaak vertonen zij dan haantjesgedrag, ten minste dit is bij mij zo
) en jij hebt de strijd in de klas niet.
Zijn er klassenregels? En hebben lln hiervoor getekend? Zo niet, een idee om dit eens te doen? (leerlingen bedenken dit dan zelf en hang dit duidelijk zichtbaar in de klas)
Als er wel klassenregels zijn en een van de kinderen begaat een overtreding. Link dit dan direct aan de klassenregel wat hij overtreedt. Hierbij zeg je bijvoorbeeld: X, ik zie dat je dit doet en je overtreedt regel ... Je houdt dus niet aan de afspraken. Je kunt dan zelf bepalen wat je doet. Uiteraard hangt het dit een beetje van het kind af die het doet (doe ik zelf ook) alleen hanteer zoveel mogelijk dezelfde consequenties.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Ik begrijp dat het heel lastig kan zijn. Op een gegeven moment irriteer je je aan het gedrag en dan kun je minder hebben van de leerlingen. Probeer dit te voorkomen, want ze voelen dit feilloos aan. Dit klinkt heel gemakkelijk maar ik neem tussendoor mijn rustmomenten en heb dan een manier om mijn hoofd leeg te maken. Voor mij werkt dit. Ik hoop dat jij ook een manier vindt om je weg te vinden!