Met mijn zorgleerlingen op het gebied van lezen heb ik net voor de vakantie AVI en DMT afgenomen. Op AVI hebben ze bijna allemaal een sprong van ongeveer twee niveau's gemaakt. Op DMT zijn ze wel iets vooruitgegaan, maar echt niet genoeg.
Op aanraden van de deskundige van het zorgarrangement lezen oefenden we vorig jaar met de woorden uit de RALFIteksten door te flitsen etc. Dit gaf toen veel te weinig rendement, zeker naar beschouwing van de tijd die ermee gemoeid ging aan voorbereiding en uitvoering.
Dit jaar hadden we het oefenen van woorden dus al omgezet naar oefenen met woordenlijsten uit Leeslijn en V&Vboekjes met een grafiekje waarin de vooruitgang in een week bijgehouden kon worden. Rendement ietsje groter, maar nog echt te weinig.
Ik ben nu dus nog steeds zoekende naar DE manier om het aantal gelezen woorden per minuut flink op te voeren. Hoe oefenen jullie dit?
(overigens.. een geheel andere discussie maar persoonlijk vind ik het lezen van teksten voor de bovenbouw van de basisschool veel belangrijker maar inspectie kijkt voor lezen puur naar de DMT gegevens.Nog een ander punt is dat met de nieuwe berekening die gemaakt is bij de nieuwe DMTtoetsen heel veel lezers ineens lager scoren op de DMT en zo ineens een zorgsignaal opleveren)