door super_juf op 27 jan 2013, 21:53
1. PDD-NOS, asperger
2. Laagbegaafd (PRO)
3. Vind ik een zeer ruime vraag. In de pauze is het vooral moeilijk om aan te voelen wanneer zij moeten stoppen met stoeien met andere leerlingen. Nu is de regel bij ons dat ze niet aan elkaar mogen zitten maar dit is niet altijd te controleren. Onderhouden van vriendschap is ook lastig. Al zie ik vaak dat het een 'bepaalde' vriendschap is. Op school zitten ze bij elkaar en naast elkaar en hebben het heel gezellig. Alleen na schooltijd nodigen ze hen niet uit om thuis te komen. Ze vinden de rust dan prettig.
4. Ze komen zelf niet naar je toe. Je ziet wel dat ze schuchter oogcontact maken en dan weet ik dat ik even moet vragen wat er is.
5. Ik geloof dat het antwoord al in de vorige vragen staat.
6. Er zijn twee orthopedagogen in de school. Er is sova training. Voor docenten is er een kast met literatuur en veel praktische tips voor kinderen met autisme. Bijvoorbeeld autisme en seksualiteit bij jongeren. Tevens zijn er spellen aanwezig om te helpenmet aanleren van sociale regels. Zoals 'kikkerbecool'
7.goed.
8. Meer voorlichting voor andere leerlingen. Nu is dit bij mij op school nodig maar op reguliere scholen heb ik gezien dat dit niet wordt gedaan. Andere leerlingen begrijpen het kind met autisme niet en hieruit kan pestgedrag uit voortkomen. Er zijn legio filmpjes beschikbaar. Vooral op jonge leeftijd zijn kinderen hier ontvankelijk voor. Maak het autisme 'gewoon' in je klas. Lijkt mij zeker belangrijk straks met passend onderwijs!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....