Hallo allemaal,
17 april heb ik mijn eindassessment.
Ik geef een rekenles. De les gaat over wegen en meten op de markt. Ik wil de les met een pakkende binnenkomer beginnen. Mijn idee was om fruit en groente en diverse weegschalen mee en dan bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen:
- Hoeveel appels heb ik nodig als ik 650 gram wil kopen?
- Hoeveel wegen de appels bij elkaar? Gram en kilo?
etc.
Daarnaast wil ik bijvoorbeeld de leerlingen vragen om te bedenken hoeveel stof je nodig hebt om een t-shirt te maken. Je kunt namelijk stof op de markt kopen. Ik zat te denken om dit met een placemat (coöperatief leren) te doen. Ze moeten dan bedenken waar zij aan moeten denken voordat ze stof kopen, dus hoe lang wordt het shirt, hoe breed en hoe weet ik wat de breedte wordt, etc. Vervolgens moeten ze samen tot een conclusie komen en alles gaan opmeten.
Het vervolg is het rekenboek. Dat spreek voor zich en daar vindt uiteraard nog de differentiatie in plaats.
Heeft iemand misschien nog andere leuke suggesties?
Alvast bedankt.