Ik denk dat wat jij wilt maken absoluut niet binnen de visie van Reggio Emilia past.
Binnen de Reggio Emilia-visie geef je kinderen de ruimte om samen het experiment aan te gaan. Kleinere groepjes een betekenisvolle activiteit aanbieden om te zorgen voor een optimale uitwisselingen tussen leeftijdsgenoten van de ideeën en ervaringen.
Reggio Emilia draait niet om resultaat en gelijk uitziende werkstukken, maar juist om de voorafgaande processen. Kinderen leren juist door te scheppen, te onderzoeken wat het materiaal betekent, het verwerven van nieuwe technieken en inzichten zodat kinderen zicht steeds beter kunnen uitdrukken. Het gebruik van beeldende activiteiten stimuleert de creativiteit, maar doet ook een beroep op het cognitieve vermogen.
Laat ze eerst experimenteren, bv. met klei en hoe maak je er een egeltje ervan. (Foto's van egels laten zien) Leg allerlei materialen neer voor stekels (tandenstokers, zonnebloempitten, schaar (stekels knippen), penne = pastasoort (
http://media4.picsearch.com/is?HWe67DMd ... height=223 ], .
Ieder kind een doosje. Zorg voor stro, papiersnippers, gras, takjes en blaadjes, waaronder hun egeltje zijn winterslaap kan houden. Hoe kunnen ze uitzoeken wat het warmste is? (Oven)thermometer(met een steel eraan). Ik denk dat dit meer in de visie van Reggio Emilia past.