door super_juf op 30 nov 2015, 22:30
Hoi Fadime,
Om maar met de deur in huis te vallen; ik stuur je geen voorbeeld van mijn sollicitatiebrieven. Op mijn brieven heb ik lang zitten ploeteren en ik vind dat een sollicitatiebrief iets 'eigens' moet zijn. Je presenteert jezelf en een toekomstig werkgever (een goede lezer!) prikt er meteen doorheen als je termen of zinnen gebruikt die niet van jou zijn.
Wel wil ik je tips geven en mag je een opgestelde brief opsturen, zodat ik (of anderen) er naar kunnen kijken.
- op de website van carrieretijger staan veel tips over het schrijven van een soll brief en over een soll gesprek. Het is even wat werk om zaken uit te zoeken, want er worden geen voorbeelden gegeven over het onderwijs.
- zorg voor een pakkende inleiding. Wees creatief. Als men 250 keer de zin "naar aanleiding van uw advertentie..." leest, val je niet direct op.
- Wees eerlijk in je middenstuk, maar sommige zaken hoef je niet direct te vertellen. Dit kan in een gesprek. Jouw eerste doel is om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
- vertel over je kwaliteiten en waarom dit een kwaliteit is. Zorg tijdens een sollicitatiegespreek wel voor meer voorbeelden om je kwaliteiten te ondersteunen.
- zoek informatie op over de school waar je solliciteert en maak duidelijk in je brief dat je op de website hebt gekeken. Zo kom je geïnteresseerd over.
- open sollcitatiebrief: typ niet een brief en dat je dezelfde brief stuurt naar 25 scholen. Ik hield een bepaalde indeling aan: inleiding, alinea over mij (kwaliteiten, waarom ik solliciteer etc), een alinea over de school waar de brief naar toe gaat en de een zin waarin je zegt deze brief graag persoonlijk toe wilt lichten.
- Let op je spelling en zinsbouw.
Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....