Hoi iedereen :-)
De school waar ik momenteel stage loop werkt met zogenaamde kernconcepten. Hierin staan bepaalde leerdoelen omschreven waar de kinderen voor een bepaalde tijd aan mogen werken.
Nu ben ik bezig met het voorbereiden van een les die aansluit op dit kernconcept waarin de kinderen kennismaken met de verschillende Nederlandse "landschappen", zoals bos, heide, akkerland, weiland, duinen, bebouwde gebieden (dorpen/steden) etc.
Tot zover geen probleem, ik ben bezig met het voorbereiden van een leuke presentatie waarin ik de kinderen vertel over deze landschappen. Dat komt wel goed.
Ik ben alleen nog op zoek naar een leuke verwerkingsopdracht die hierop aansluit. Ik vind het moeilijk om hiervoor iets te bedenken. Het mooiste is natuurlijk om eropuit te trekken met de kinderen en ze zelf deze landschappen te laten ervaren, maar dat is nu gewoon niet haalbaar.
Wat het nog extra uitdagend maakt is dat de klas bestaat uit kinderen van groep 3 tot 5. De opdracht moet dus op verschillende niveaus gedifferentieerd worden of het moet iets zijn wat elk kind kan doen op zijn eigen niveau.
Het mag een verwerkingsopdracht zijn met werkbladen, al dan niet met samenwerking, maar het mag ook een beeldende activiteit worden! Een landschap schilderen wellicht, maar dat lijkt me voor de jongste kinderen erg moeilijk?
Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag! :-)
Groeten!