Ja, aan zo iets dacht ik ook toen ik de vraag las, maar een andere werkvorm en voor een woordenschat-les in combinatie met drama.
Zet de woorden van een woordenschat-les op kaartjes en laat deze uitbeelden (mime).
(In lagere groepen zijn het nog heel vaak geen abstracte woorden, zodat ze goed uit te beelden zijn).
Je kunt dit klassikaal uitvoeren (het geraden woord voor iedereen zichtbaar laten opschrijven) of als een wedstrijd (door de groep in twee of meer groepen te verdelen. Dan heb je twee of meer sets kaartjes nodig (met voorkennis van de woorden, als verwerking van de besproken les) of zonder voorkennis van de woorden. De woorden zijn dan nog niet bekend (soort 'drama'-instapdictee.). Wie het woord geraden heeft pakt het volgende kaartje en beeldt dat uit enz. Of om de beurt, in een bepaalde door jou aangegeven volgorde. Welk groepje heeft het eerst alle woorden geraden? Waarom meerdere sets kaartjes en waarom niet de kaartjes verdelen, denk je misschien. De moeilijkheidsgraad kan heel erg variëren, dus is het eerlijker als ieder groepje dezelfde woorden krijgt en bovendien oefent iedereen op die manier alle woorden.
Je kunt er ook voor kiezen om degene die het woord heeft geraden het op te laten schrijven op een blad papier (in overleg met hun groep). Nummer dan de kaartjes, maar schud deze wel en laat het nummer bij hun antwoord zetten. Welk groepje heeft de meeste woorden goed geschreven? Zo zijn er nog wel meer werkvormen te bedenken.
Voor dans weet ik zo gauw geen oplossing. Wel voor muziek.
Voor jongere kinderen m.b.t. rekenen: Annie M.G.Schmidt heeft verscheidene gedichtjes geschreven met tellen en getallen die je zou kunnen laten uitbeelden. Zoals Zeven zoete zuurtjes:
https://snotneusjes.wordpress.com/2012/ ... g-schmidt/https://www.youtube.com/watch?v=1hiHgzmh6OQOp muziek:
https://www.youtube.com/watch?v=79MmpuCckYkZes heksen bij elkaar van Sesamstraat:
https://www.youtube.com/watch?v=07Bdn95AKTg