door Anita op 29 jan 2017, 13:22
Wij werken sinds dit jaar met Snappet. Ik werk in Unit 678, mijn collega in 45 werkt er ook mee. Mijn collega van 45 werkt er redelijk 'klassiek' mee. de gewone methodes worden verwerkt via Snappet. Hierdoor heeft ze tijdens de les een goed overzicht en overall een goed inzicht in beheersingsniveau van de leerlingen. Bij ons in 678 viel het samen met een totale verandering van organisatie waardoor wij Snappet heel anders inzetten. Wij werken veel meer vanuit leerlijnen en kijken wat de volgende stap is voor de leerlingen. We volgen op deze manier leerlijnen per jaargroep, maar proberen dit wel te combineren. Omdat we niet vast zitten aan een methode maar het werk flexibel kunnen plannen kunnen we dus bijvoorbeeld alle leerlingen die periode aan het werk zetten met werkwoordspelling. Instructies pakken we dan op verschillende niveaus maar niet noodzakelijk per jaargroep. Omdat we werken met leerlijnen / leerdoelen worden leerlingen veel meer zelfverantwoordelijk voor hun leerproces. Deze week gehoord in mijn groep: "Juf, vindt u het goed dat ik een extra les over het sterke werkwoord klaar zet voor mezelf? Het lukt me maar niet om het doel te behalen.". Dat vind ik dus echt genieten!
In het begin lieten we vrijwel alles op de Snappet doen. Kinderen gaven echter zelf aan dat ze ten eerste het niet fijn vonden om de hele ochtend met zo'n schermpje bezig te zijn, maar ook dat niet alle opdrachten geschikt zijn. Nieuwsbegrip doen we weer gewoon op de grote pc, taalopdrachten met veel schrijfwerk in het schrift.
Maak goede afspraken over de manier van omgaan met de Snappet. Bij ons zijn er al een paar met een scheurtje in het scherm... Door ons gewissel van werkplekken moeten ze wat vaker lopen met de Snappet dan in standaardgroepen, maar pas kreeg ik de tip van iemand om nog duidelijkere afspraken te maken en te zorgen dat ze bijvoorbeeld altijd alleen maar met het hoesje dicht lopen. Klinkt heel logisch, maar ik realiseerde me op dat moment dat dat bij ons inderdaad niet altijd gebeurt.
Ik heb even zoveel mogelijk verteld wat in me opkwam, als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel. Je bent ook welkom om een keer te komen kijken. Zelf heb ik ook veel aan de Facebookgroep 'Snappetwijs'.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt
Altijd blijven leren!