door Anita op 02 jun 2019, 20:34
Ik moet denken aan een les bewegend leren buiten. Ik heb deze week met groep 3 een les gedaan met allerlei woorden met ou/au. Ik heb eerst een spel gedaan waarbij ze het kaartje naar de goede plaats moesten brengen (ou of au). Daarna heb ik de woorden 'verstopt' en moesten ze met de plaatjes op zoek naar het goede woord. Zo lezen ze onderweg heel veel woorden.
Misschien kun je iets dergelijks ook doen, met daarin een differentiatie qua niveau met behulp van de kleur van de kaartjes? Dit doe je trouwens altijd met iets dat bekend is en verder ingeoefend moet worden, niet met nieuwe stof.
Dit doe je een minuut of tien, maximaal een kwartier. Daarna neem je hen weer mee naar binnen en doe je een dictee. Dit zouden voor 3 en 4 dezelfde zinnen kunnen zijn, met als differentiatie dat het voor de ene groep alleen het woord is en voor de andere groep de hele zin. Op deze manier heb je twee totaal verschillende lessituaties met daarin een flinke overgang van bewegend leren naar rust tijdens een dictee.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt
Altijd blijven leren!