Beste Thomas uit het oosten van het land (laat me raden; Nijmegen?)
Dit lijntje lezend is het volgens mij nutteloos een helpende hand toe te steken; per definitie ligt de schuld van jouw probleem bij een ander; te jonge studenten, financieel wanbeleid van het ROC, te simpele oefeningen, enge programma's, het mag allemaal niet baten. Wel fijn is het als iemand de moeite neemt om bladen op te sturen, kost namelijk weinig moeite....
Als student kun je ook actief, positief én kritisch zijn. Allereerst ga je zelf verantwoording nemen voor je resultaten; kun je niet goed rekenen en leren ze je het niet? Zorg dan dat je er zelf zo hard aan werkt dat je met kop en schouders boven je medestudenten uitsteekt; dan heb je een mooie, gefundeerde basis om kritiek te leveren.
Het is volkomen zinloos om mensen met zelfmedelijden te helpen. Je gaat 1 dag naar het ROC, 1 dag stage (althans, dat maak ik op uit je verhaal) en denkt zo even de pabo binnen te walsen. Dat kan, maar niet als je nu al moeite hebt met rekenen en spelling en daar zelf niet al teveel moeite voor wilt doen...
Overigens...doen ze op de OA ook aan zelfreflectie? Op de pabo wel en dan leer je je afvragen of het beeld dat jij hebt van de situatie realistisch is.
Kom op Thomas, zo'n dwars type als jij hebt toch wel genoeg ballen om self-made te zijn? Ik heb ook niet altijd zo'n goede indruk gehad van onderwijsinstanties maar werkte dan volgens mijn eigen manier naar het doel toe. Je tijd en energie verdoen met klagen helpt toch niet bij zulke instanties...