Sowieso is de methode aan vervanging toe omdat de methode die we nu hebben niet aan alle leerlijnen voldoet zoals bv rollen en glijden- jongleren - acrobatiek en leerlijnen die er wel in terugkomen zijn zeker aan vernieuwing toe.
1. Wat verwachten de collega's van een nieuwe gym methode:
• Veel variatie / afwisseling / differentiatie (circuitvorm en hoeken)
• Gebruiksvriendelijk – handleiding - kort maar duidelijk beschreven - duidelijke concrete uitleg, plattegrond v opstelling + overzicht benodigde materialen zodat je snel je les kunt starten.
• Afwisseling in spelen en techniek
•• Alternatieve spellen/oefeningen - verrijking (frisbee - circus - groene lessen etc)
• Goede opbouw van de technieken
• Organisatorisch goede handreikingen geeft voor de les
• Didactisch differentieert; daar tenminste tips voor geeft – makkelijk aan te passen op niveau
• Vernieuwend uitdagend
•
2. Wat missen ze in de methode die we nu hebben?
• Vernieuwende dingen (elk jaar komt hetzelfde terug, wordt saai voor de kinderen, geven ze ook aan 'alweer deze les')
• Meer afwisselende spelvormen
• In deel 1 vaak te passief – te klassikaal
• Diversiteit in spelvormen, vaak dezelfde onderdelen/spelen
• Soms te pittig of intensief qua begeleiding
• De turnachtige onderdelen (handstand, radslag, rollen v.o/a.o enz. worden niet erg goed begeleid)
• Leuke spellessen(ook voor groep
• Originaliteit
• Wat behoort een kind te kennen/beheersen in groep 4 of 5 ed / doelen per leerjaar
• Observatie formulieren – moeilijk om iets voor het rapport te bedenken
• danslessen/bewegen op muziek